Home » Interviuri » "Obligaţia noastră ca ţară e să le asigurăm românilor din diaspora condiţiile exercitării dreptului de vot"

"Obligaţia noastră ca ţară e să le asigurăm românilor din diaspora condiţiile exercitării dreptului de vot"

tilvar_angel1.jpg
Ministrul delegat pentru Relaţiile cu Românii de peste Hotare, Angel Tîlvăr, vorbeşte, într-un interviu acordat Agerpres, despre necesitatea asigurării dreptului la vot românilor din afara graniţelor, despre priorităţile mandatului său şi despre agenda externă pe 2015.

''Sunt adeptul exercitării dreptului de vot şi neîmpiedicării votului sub nicio formă. În schimb, este atributul suveran al Parlamentului României de a decide maniera în care acest lucru se produce. După părerea mea, votul prin corespondenţă este o variantă rezonabilă'', spune ministrul, în interviu. Totodată, acesta susţine că va continua proiectele începute de predecesorul său, Bogdan Stanoevici. ''Nu vă ascund faptul că de foarte multe ori ne-am sfătuit în perioada în care domnia sa şi-a exercitat mandatul şi cred că, pe lângă faptul că au fost discuţii foarte agreabile, amândoi am reuşit să identificăm care au fost poveştile de succes şi care au fost eşecurile în aşa fel încât eşecurile să nu se mai repete, iar poveştile de succes să continue'', adaugă Angel Tîlvăr.

- Aţi fost propus să preluaţi funcţia de ministru delegat pentru Relaţiile cu Românii de peste Hotare pe ultima sută de metri, după retragerea domnului Adrian Anghel. Cum aţi primit propunerea?
- Am primit propunerea de la premier, m-am gândit cu seriozitate asupra ei, am acceptat-o şi am mers la audieri în comisiile de specialitate. Nu vă ascund faptul că am fost unul dintre cei care au pregătit cumva audierea colegului meu (n.r. - Adrian Anghel), care a fost în faţa comisiilor înaintea mea, deci eram într-un fel la curent cu lucrurile care urmau să fie discutate acolo. Aşa s-au întâmplat lucrurile.

- Dar înainte de acest moment aţi mai avut discuţii cu premierul asupra posibilităţii preluării acestui mandat, era numele dvs vehiculat pentru acest minister?
- Întotdeauna partidele politice iau în serios audierile de la comisiile parlamentare, noi am făcut-o întotdeauna. Nu discutasem despre mine ca persoană, dar am fost unul dintre cei care au urmărit şi au discutat tematica ori de câte ori a fost nevoie.

- Ce v-a determinat să preluaţi acest minister?
- M-a determinat dorinţa de a contribui şi eu cu puterea, cu priceperea şi cu buna mea credinţă la strângerea legăturilor între oameni. Iubesc oamenii oriunde ar fi ei şi iubesc foarte mult românii şi România pe de o parte. Pe de altă parte, înainte, în cele câteva minute pe care le-am avut la dispoziţie să mă gândesc înainte de a da răspunsul, am dat trei telefoane la trei prieteni din străinătate şi le-am spus că există posibilitatea să fiu nominalizat. I-am întrebat ce părere au şi toţi trei, fără ezitare, mi-au spus că merită să îmi asum această înaltă onoare.

- Vă întreb pentru că era o perioadă destul de dificilă, plină de controverse, după votul din diaspora. Care este opinia dvs asupra evenimentelor din 2 şi 16 noiembrie referitoare la votul românilor din diaspora la alegerile prezidenţiale?
- Cred că tema aceasta care a fost una fierbinte şi care a stârnit atâta interes este legitimă, este pe agenda noastră şi a mea undeva pe o poziţie de primă vizibilitate şi cred că datorită numărului foarte mare de oameni care au dorit să îşi exprime votul au apărut disfuncţionalităţi din care eu cred că avem ce învăţa, pe care avem posibilitatea şi voinţa politică să le corectăm şi care cred că vor determina o atenţie deosebită şi o soluţie în aşa fel încât problemele apărute la exercitarea dreptului de vot să nu se mai repete.

- Ce părere aveţi, în acest context, despre votul prin corespondenţă? E o necesitate, se poate suplini prin înfiinţarea unui număr mai mare de secţii de vot în străinătate?
- Vizavi de această temă care a stârnit o dezbatere publică şi un imens interes, eu văd lucrurile din perspectiva românilor de peste hotare. Mandatul meu mă obligă să o fac şi dat fiind faptul că preocuparea lor a fost atât de mare nu-mi rămâne decât să mă implic în acest sens, şi anume faptul că sunt parlamentar îmi conferă din acest punct de vedere un anumit avantaj pentru că eu cunosc procedurile parlamentare, ştiu că Parlamentul a decis să înfiinţeze comisii speciale având ca scop tocmai refacerea legilor electorale şi a manierei implicite de vot. Sunt sigur că şi datorită felului în care voi pune problema şi datorită insistenţei cu care voi aduce în faţa comisiilor de specialitate şi a comisiilor speciale această problemă, se va găsi o soluţie care să dea satisfacţie pe termen lung tuturor celor care, pe bună dreptate, în mod legitim, au dreptul să îşi exercite votul, au avut acest drept şi acum câtăva vreme şi, din nefericire, din motive pe care nu vreau să le imput, nu au reuşit. După părerea mea, forma de normalitate este ca omul care doreşte să voteze să o poată face. Obligaţia noastră ca ţară faţă de românii de dincolo de hotare este să le asigurăm un mediu potrivit şi egal pentru a-şi exercita un drept pe care şi l-au câştigat.

- Dar sunteţi partizanul votului prin corespondenţă?
- Întotdeauna când se face o declaraţie de principiu, ea este urmată de modalităţi de implementare. Sunt adeptul exercitării dreptului de vot şi neîmpiedicării votului sub nicio formă. În schimb, este atributul suveran al Parlamentului României de a decide maniera în care acest lucru se produce. După părerea mea, votul prin corespondenţă este o variantă rezonabilă.

- Premierul spunea în faţa Parlamentului într-un discurs imediat după turul al doilea al alegerilor prezidenţiale că de organizarea votului din diaspora ar trebui să se ocupe o autoritate subordonată Parlamentului şi, practic, atribuţiile Ministerului de Externe pe această temă să fie limitate. Sunteţi de acord cu această idee?
- Evident, mai ales că într-o declaraţie de ieri Ministerul de Externe s-a pronunţat, invocând atât elemente care ţin de existenţa specialiştilor în acest domeniu, cât şi elemente de mandat. Acelaşi lucru este valabil şi pentru Departamentul nostru şi cred că Parlamentul României este şi forul suveran legal şi are şi nivelul de oferire de cadru de dezbatere care să ne permită să obţinem un rezultat bun.

- Care sunt celelalte priorităţi ale mandatului dvs?
- În primul rând, aşa cum cred că lucrurile trebuie să se desfăşoare firesc, mi-am petrecut ultimele două zile şi îmi voi petrece şi ziua de luni - pentru că astăzi şi mâine mă voi bate şi eu pentru Departamentul meu în ceea ce priveşte adoptarea legii bugetului - având discuţii cu predecesorul meu, domnul Bogdan Stanoevici, căruia îi mulţumesc pentru tot ceea ce a făcut pentru acest departament. Au fost discuţii fireşti, între doi oameni care sunt amici de foarte multă vreme. Nu vă ascund faptul că de foarte multe ori ne-am sfătuit în perioada în care domnia sa şi-a exercitat mandatul şi cred că, pe lângă faptul că au fost discuţii foarte agreabile, amândoi am reuşit să identificăm care au fost poveştile de succes şi care au fost eşecurile în aşa fel încât eşecurile să nu se mai repete, iar poveştile de succes să continue.

- Veţi continua din proiectele dumnealui?
- Sigur că da, le voi continua, pentru că ele, la momentul acesta, au un grad de certitudine ridicat. În acelaşi timp - şi din nou vă vorbesc din punctul de vedere al parlamentarului - aştept pentru a-mi definitiva proiectele şi planul de acţiune pentru perioada următoare adoptării bugetului, pentru că, în funcţie de buget, o instituţie sau alta îşi poate formula proiectele şi intenţiile. Deci începând sper de duminică seară sau sâmbătă seară, cred că vom putea să discutăm aplicat cu experţii şi cu colegii pe care îi am în acest Departament, în aşa fel încât într-o săptămână să avem un proiect de activitate riguros şi pe care să-l putem susţine.

- Practic, bugetul Departamentului s-a dublat în comisiile parlamentare. Se vorbeşte de 9,9 milioane de lei...
- Aveţi o cifră exactă. El a fost de 4,9 milioane de lei. La Comisia de buget a fost introdus un amendament de 5 milioane, el a fost adoptat. Nu vă ascund faptul că în cadrul întâlnirii pe care am avut-o cu Comisiile pentru Românii de pretutindeni reunite din Cameră şi din Senat au fost avansate cifre mult mai mari. Comisiile au adoptat amendamentele care conţineau aceste cifre şi din raţiuni care ţin, să zicem, de comunicarea politică, dar şi din raţiuni de intenţii bune. Rămâne să vedem în ce măsură aceste amendamente cu sume foarte mari au susţinerea în cadrul Ministerului Finanţelor şi în cadrul Comisiei de buget-finanţe şi vom vedea dacă plenul suveran va adopta aceste cifre. Eu consider că cifra de 9,9 milioane este o sumă asemănătoare cu cea care a fost la dispoziţia Departamentului anul trecut şi aş putea să vă spun că am motive serioase să cred că la rectificările bugetare voi reuşi să îmi conving colegii din Executiv să îmi mai acorde susţinere financiară pentru proiectele pe care le am.

- Ce agendă externă aveţi pentru prima parte a anului viitor? Cu ce comunitate românească din afara graniţelor aţi dori să vă vedeţi pentru prima dată?
- Aşa cum bine ştiţi, sunt comunităţi istorice şi comunităţi create prin mobilitate. Am discutat şi cu domnul Stanoevici ieri şi cu echipa pe care o am la dispoziţie la Departament şi cred că prima vizită o vom face în Republica Moldova, urmată la foarte scurt timp de o vizită într-una dintre comunităţile create prin mobilitate. Deci în felul acesta dăm un mesaj simbolic preocupărilor noastre şi credem că acoperim din punct de vedere al interesului cele două zone mari. Ulterior, în funcţie de buget, dar şi de evenimente, vom crea o agendă care să ne permită să fim poate acolo unde predecesorul meu a vrut să se ducă şi nu a reuşit sau acolo unde am promis românilor că vom fi şi trebuie să ne ţinem de cuvânt. Vă spuneam că este foarte importantă această poziţie pe care o am acum, pentru că este o poziţie care, spre deosebire de altele asemănătoare, te pune în contact direct cu oamenii şi în funcţie de asta îmi calibrez eu activitatea. Îmi place să mă întâlnesc cu oamenii, cred că ei ştiu cel mai bine ce li se întâmplă, ce preocupări au, ce probleme au, iar eu, odată întors acasă, am obligaţia fie să determin răspunsuri pozitive la problemele lor, fie să creăm un cadru normativ care să reglementeze problemele lor şi să-i facem mândri că aparţin României.

- Care credeţi că sunt principalele probleme cu care se confruntă românii din afara graniţelor?
- Nu ştiu dacă există probleme principale şi probleme secundare, pentru că şi comunităţile sunt extrem de diferite din punct de vedere al preocupărilor. Sunt comunităţi unde sunt probleme clare de identitate şi de recunoaştere a identităţii, sunt comunităţi unde problemele economice sunt foarte stringente, sunt comunităţi în care avem de a face cu elemente care ţin de exploatare, de negarantare a drepturilor, lucru care pe noi ne interesează în mod deosebit şi ne determină la o acţiune ca atare. Aşa cum oamenii sunt diferiţi şi problemele sunt diferite. Aceasta cred că e abordarea corectă.

- Domnule ministru, la început de mandat şi la final de an, ce mesaj le transmiteţi românilor din comunităţilor din afara ţării?
- Doresc să transmit românilor de peste hotare un mesaj de încredere şi speranţă într-un dialog care există şi va fi continuat, în capacitatea noastră de a influenţa deciziile din alte instituţii ale statului, fie ele din zona Executivului, fie din cea a Legislativului, astfel încât preocupările şi aşteptările românilor de peste hotare să se transforme în acţiuni concrete ale statului român. Cred cu tărie în puterea dialogului şi cred în capacitatea noastră de a ne uni în jurul unor acţiuni comune şi, nu în ultimul rând, Sărbători fericite tuturor! AGERPRES




Pentru a fi in permanenţă la curent cu ştirile şi noutăţile din politică,

abonează-te gratuit la newsletter-ul Machiavelli !
Mass media

Alina Gorghiu ar putea deveni șefă la Camera Deputaților

24/06/2016, Evenimentul Zilei

Liberalii pregătesc izolarea PSD în toamnă, primul pas fiind o alianță sau chiar o fuziune în această vară cu UNPR, partenerul tradițional al PSD. Printre „victimele” acestui scenariu se numără nume grele precum Gabriel Oprea. PNL e dispus să dea UNPR-ului 18-20 de locuri în viitorul Parlament. La schimb, UNPR ar urma să voteze cu PNL în Parlament și să-i sprijine pe liberali în administrația publică locală. O decizie finală este aşteptată până la sfârşitul lunii.

Ce are şi ce nu are voie să facă Guvernul vara aceasta

24/06/2016, Adevărul

Aleşii din Parlament au adoptat proiectul de lege de abilitareabilitare a Guvernului de a emite ordonanţe pe timp de vară, însă l-au modificat de aşa natură încât în timpul vacanţei lor să nu aibă posibile „surprize“ venite pe domenii precum Justiţia. Proiectul iniţiat de echipa Cioloş prevedea că principalele domenii de abilitare a Guvernului de a emite ordonanţe în vacanţa parlamentară sunt finanţe publice şi economie, dezvoltare regională şi administraţie publică, sănătate, afaceri interne, justiţie, cultură, fonduri europene, agricultură şi dezvoltare rurală, transporturi, comunicaţii şi societate informaţională.
Top editoriale

Conflictul Iohannis – MRU sau Sindromul Paltonului de la Paris

24/06/2016, Ion Cristoiu, Evenimentul Zilei

Din cîte s-a observat, de un timp în presă apar informaţii referitoare la conflictul dintre Klaus Iohannis şi MRU. Cel despre faptul că Klaus Iohannis i-a cerut lui MRU demisia au fost publicate pînă acum fără a fi dezminţite de vreuna dintre cele două părţi. Conflictul dintre cei doi a izbucnit sub semnul a ceea ce am putea numi Sindromul paltonului la Klaus Iohannis. Din cîte ne amintim, cu un an în urmă, pe aeroportul din Paris, Klaus Iohannis a făcut o criză de nervi, pentru că aghiotantul nu i-a ţinut paltonul.

Dragnea s-a speriat de Steriu

24/06/2016, Marian Sultănoiu, Gândul

Mi se pare „beton” formularea lui Dragnea, vizavi de licitaţia granzilor pentru „balamaua” UNPR: „Eu n-am retras propunerea pe care i-am făcut-o, în urmă cu două luni, preşedintelui UNPR, Valeriu Steriu, cu privire la o eventuală fuziune PSD-UNPR. Sigur că a apărut o oarecare neîncredere, în special în teritoriu, din cauza acestor discuţii pe care le-a purtat UNPR cu PNL. Dar eu nu vreau să intru la licitaţie cu PNL pentru UNPR. Nu mi se pare corect, nu mi se pare onorant pentru noi ca partid”.
Top comentarii

Când o să vină Roexit-ul, voi unde o să fiți?

24/06/2016, Cătălin Striblea, Adevărul

Am un profund sentiment că dacă noi am vota în locul englezilor în zilele următoare rezultatul ar fi unul dezastruos pentru România. Cred că sentimentul anti-european este aici mult mai profund și faptul că suntem încă în Uniune este datorat unor mecanisme imperfecte, dar încă funcționale, la nivelul deciziei politice și mai ales unor racorduri instituționale care funcționează ca o coardă de siguranță pentru România. Și, posibil, faptului că jumătate de Românie muncitoare este afară.

Să nu uităm: legea alegerilor locale trebuie schimbată

16/06/2016, Mircea Kivu, România Liberă

A mai trecut un rând de alegeri. Ne-am înfuriat că legea electorală e prost făcută. Deja ne gândim la alegerile din toamnă, uitând de ce ne-am înfuriat acum câteva zile. Chiar, de ce ne-am înfuriat? Cel mai tare ne-am înfuriat pentru că legea prevede să ne alegem primarii într-un singur tur. Asta a favorizat primarii aflaţi deja în funcţie, căci voturile celor nemulţumiţi s-au împărţit, de regulă, între mai mulţi contracandidaţi. În aceste condiţii, legitimitatea primarilor aleşi este slăbită.
Top stiri

Liviu Dragnea: “Oferta pentru UNPR rămâne valabilă - fuziune prin absorbţie”

01/07/2016, Agerpres

Oferta pentru UNPR rămâne valabilă - fuziune prin absorbţie, a declarat joi, la Târgovişte, preşedintele PSD, Liviu Dragnea.

Octavian Bumbu: “S-a discutat între colegii de la UNPR că o alianţă cu PNL ar avea inclusiv gir de la Cotroceni”

01/07/2016, Agerpres

Senatorul PSD Octavian Bumbu a declarat că între foştii săi colegi de la UNPR s-a discutat că o alianţă dintre acest partid şi PNL ar fi avut girul Cotrocenilor, iar el a transmis acest lucru la PSD, adăugând că nu are, însă, nicio dovadă în acest sens.